![](/media/lib/361/n-goliat-75e9572815dc99c604be12ce5f78672e.jpg)
Duże i opiekuńcze. Dla dobra swojego potomstwa goliaty przesuwają nawet 2-kg kamienie
9 sierpnia 2019, 12:25Goliaty płochliwe, zwane też żabami goliatami, budują dla swoich młodych "gniazda". Biolodzy zaobserwowali dorosłe osobniki, które tworząc dla swojego potomstwa sadzawki, przesuwały kamienie ważące nawet 2 kg. Później stawały na straży i nie schodziły ze swojego stanowiska aż do świtu.
![](/media/lib/173/n-elektroniczny-papieros-3058fc98de38659765990552bcd2518a.jpg)
Czy e-papieros to bezpieczna alternatywa?
29 sierpnia 2014, 11:13To, czy tzw. e-papierosy są bezpieczną alternatywą dla tradycyjnych produktów tytoniowych, zależy od zwyczajów użytkownika. Jeśli bowiem za często sięga on po substytuty papierosów, szkodzi swojemu układowi mięśniowo-szkieletowemu.
![](/media/lib/348/n-dzieciwarzywa-e629c7f3b36fdad9c44a125fb8575f0f.jpg)
Jak pytać, by dziecko wybrało brokuła?
18 czerwca 2019, 11:28Chcesz ciastko czy brokuła? – jeśli zadasz w ten sposób pytanie dziecku, które nie ukończyło jeszcze 3. roku życia, to w 80% przypadków odpowie ono, że ma ochotę na... brokuła. Jednak odpowiedź taka nie świadczy o sukcesie wychowawczym rodziców
Mównica
20 września 2006, 10:11Microsoft często oczekuje na ruchy konkurencji, sprawdzając w ten sposób reakcję rynku na pojawiające się produkty. Było tak w przypadku odtwarzacza iPod, gdy firma z Redmond czekała pięć lat, zanim zdecydowała się poinformować o konkurencyjnym produkcie, odtwarzaczu Zune. Teraz Microsoft postanowił podążyć w ślady serwisu YouTube, prezentując swoją wersję tego pomysłu.
![](/media/lib/12/1185533866_114395-925651317ab23d3962b62e447c2f7e39.jpeg)
Inność popłaca w reklamie
27 lipca 2007, 10:50Trzej naukowcy z Northwestern University zademonstrowali, w jaki sposób można manipulować właściwościami reklamy, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że klienci wybiorą określony produkt.
![](/media/lib/23/1202989982_282462-35c9538de5493fac396894d54585697a.jpeg)
Klapki miłości
14 lutego 2008, 11:47Naukowcy potwierdzają: miłość jest ślepa, ślepa na inne osoby poza ukochanym czy ukochaną (Evolution and Human Behavior).
![](/media/lib/55/zamowienie-23134a2706950855f8c403370f81e335.jpg)
Cykliczne wyróżnianie się
22 września 2009, 11:10Grupy ludzi, którzy zamawiają w restauracji jedzenie i napoje, postępują wg ustalonego schematu. Psycholodzy ujawniają, że początkowo wybierają z karty bardzo różne pozycje, potem ich decyzje zaczynają się ujednolicać, by na koniec znów się od siebie oddalić (Journal of Consumer Research).
![](/media/lib/46/wybor-9e0a409fe2de5cd1d076cb03af92075a.jpg)
Bywają lepsze, choć ich nie znamy
27 września 2010, 08:30Po podjęciu decyzji ludzie zaczynają dostosowywać swoją opinię o wybranej opcji, by uważać ją za wyraźnie lepszą. Robią tak, żeby uzasadnić swój wybór, bo w końcu dlaczego jedna z dwóch prawie tak samo dobrych rzeczy miałaby zasługiwać na "lepsze traktowanie", a druga nie... Okazuje się, że podobne zjawisko zachodzi również wtedy, kiedy nie wiemy, pomiędzy jakimi alternatywami wybieramy.
![](/media/lib/311/n-witamina-c-25464d849980b19d16072b41b2c26bca.jpg)
Kwaśny smak ryzyka
15 czerwca 2018, 07:33Kwaśne smaki skłaniają ludzi do podejmowania większego ryzyka.
![](/media/lib/364/n-matematyka-317d04d094a0325ec7880d81f09f1d4f.jpg)
Poznaliśmy rozwiązanie równania x3+y3+z3=k dla ostatniej liczby z zakresu od 1 do 100
9 września 2019, 05:10Gdy przed 5 miesiącami profesor Andrew Booker z University of Bristol nieco przy okazji rozwiązał równanie diofantyczne x3+y3+z3=33, postanowił pójść za ciosem i znaleźć rozwiązanie dla ostatniej nierozwiązanej liczby z zakresu 1–100. Równania diofantyczne zostały nazwane od Diofantosa z Aleksandrii, który przed 1800 laty zaproponował podobne równanie.